Joggal a kedvencek
Írd be a keresődbe, hogy „Moszkva”, feltételezzük, hogy a képek között az első helyeket a Kreml foglalja majd el. De lesz jó pár találatod a Vörös térről, a Boldog Vazul-székesegyházról vagy a Gorkij Parkról. Sok utazási cikk a klasszikus látnivalók közé sorolja még a Lenin-mauzóleumot, a Moszkvai Nagyszínházat és sok más lúdbőröztető helyet. Igen, például itt kényszerülünk hiányos leírásra, hiszen Moszkva legjeinek a száma temérdek, és ez csak egyre nő, ha beleásod magad a témába.
Sztálin nővérei
A Hét nővér akár az előző bekezdés részei is lehetne, mivel Moszkva egyik jellegzetességei. Sztálini stílusban épült monumentális felhőkarcolók, azaz Moszkva építészete nemcsak tündérmesékbe illő művekkel akarja ámulatba ejteni a világot. Ezek közül az egyik a Moszkva-folyó mellett álló, híres Ukrajna Szálló. A többiek pedig a Kotyelnyicseszkaja rakparti lakóház, a Kudrinszkaja téri épület, a Leningradszkaja Hotel, az Orosz Külügyminisztérium épülete, a Moszkvai Állami Egyetem főépülete és a Vörös kapuk téri magasépület.
Moszkovszkij metropololityen, a földalatti óriás
Moszkva metróhálózata főleg két dologról híres. Először is, óriási. Hétmillió utas használja naponta az összesen 16 metróvonalat, 2019 márciusában a világ hatodik legforgalmasabb földalattijának kiáltották ki. És még mindig tudunk számokban beszélni: a Moszkovszkij metrpololityen 397,3 km hosszú, a legmélyebb megállója 84 méterrel a föld alatt helyezkedik el (Park Pobedi) és több mint 260 állomása van összesen.
A második dolog, ami növeli az egyediségét (vagy megalapozza ezt?) az az, hogy a Moszkvai metró egyben egy szocialista realizmust bemutató képkiállítás is, bátran jelenthetjük ki, hogy egy nyilvános galéria. A Szovjetunió idejében épült (első vonala 1935-ben lett átadva), így nemcsak közlekedési funkciója volt, hanem a szocializmus legyőzhetetlenségének a prezentálása. (Ezenkívül óvóhelyként is funkcionált a második világháborúban.)
Bentley 400000-es fizetéssel?
Amikor az egyik barátom évekkel ezelőtt hazajött Moszkvából, a szokásos, elcsépelt, mégis, részemről őszinte kíváncsiságot kifejező kérdésre, azaz a „Mi tetszett a legjobban?”-ra, válasza nem egy konkrét hely volt. Az autókról kezdett mesélni. Azt tudnod kell, hogy ami a milliárdosokat illeti, Moszkvában több van belőlük, mint például Londonban. Ezért nem számít ritkaságnak, ha egy pár perces belvárosi sétád alatt találkozol 1-2 Rolls-Royce-szal, Bentley-vel, limuzinnal vagy sötét, páncélozott dzsippel. És ezek mellett simán elférnek a régi tragacsok, megtörténhet, hogy egy olyan taxival utazol majd, ahol a sofőr fülhallgatóval a fülében fogad, és nem azért, mert állandóan telefonál, hanem mert autójába még rádiót sem tud szerelni. Megjegyezzük, az átlagfizetés Moszkvában 400 000 forint.
Szovjet dácsa
Az 17. században az orosz cárok a hűséges földbirtokosokat jutalmazták meg dácsáknak nevezett kis birtokokkal. Később a felső- és középosztálybeli családok nyári lakjaiként szolgáltak. Az 1980-as években, éppen a Szovjetunió felbomlása előtt, a dácsák népszerűsége felvirágzott. Az egyikük mára már múzeumként szolgál, az 50-es évek Moszkvájába repítve az érdeklődőket, de nemcsak vizuálisan. Maga a tulajdonos vezeti a látogatókat, és bizony rengeteget tud mesélni arról, milyen volt az orosz kommunizmusban élni.
A fiúk a bányában fürdenek
Na meg a lányok is, természetesen, de szigorúan elkülönítve a férfi nem képviselőitől. Moszkva fürdő-szaunáiról van szó. Nem egy olcsó mulatság, de érdemes abszolválni. Ha egy csendes, meditációs gőzölgésre számítasz, akkor verd ki ezt a téves képet a fejedből. Nem sokkal azután, hogy belépsz egy ilyen intézménybe, helyiek között sörözve és szárított halat rágcsálva találod majd magad. Az orosz fővárosban „bányázni” kábé olyan, mint Amszterdamban coffee-shopozni.