12+1 furcsa tény, amit feltétlenül tudnod kell Kínáról

• 2017.06.11
    17:22
  • szeretlekmagyarorszag.hu
Fontos tudni az ünnepeiket, az ebédidejüket, a borravalós szokásukat, vagy hogy miért van mindenhol meleg víz.

Az öt, turisztikailag leginkább látogatott ország közül kiemelkedik Kína, a Mennyei Birodalom. Nem csoda tehát, hogy az internet is tele van hasznos tanácsokkal, amelyek segítenek a tájékozódásban és az eldugott helyek megtalálásában.

A kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében azonban szükséges egyfajta kulturális felvilágosítás is, hogy ne tépjük a hajunkat egy akár rosszul időzített nyaralás esetében sem.

1. SOHA ne tervezzük a kiruccanásunkat kínai nemzeti ünnepek idejére. Minthogy Kínában nincs hivatalos munkaszüneti nap, ezért a helyi lakosok csakis az állam által meghatározott nemzeti ünnepek alkalmával mozdulnak ki otthonról. Ezeken a napokon mindenki utazik, és ráadásul ugyanabban az időben. A tömegnyomort és heringpartit kedvelő turisták számára ez kiváló lehetőség, a nyugalomra vágyók esetében viszont elviselhetetlen élmény lehet.

2. Az összes turisztikai helyszínre özönlenek ilyenkor az emberek, semmi garancia nincs arra, hogy bejutunk egy múzeumba, vagy megnézhetünk egy történelmi épületet. Fontos még, hogy a 6-ból 4 jeles nap Kínában mozgó ünnep, ezen felül pedig május 1-jét és október első hetét mindenképp lőjük ki, még ha rokonokat látogatunk is.

3. Egy hónappal előre váltsunk vonatjegyet helyben, ugyanis megvan rá a lehetőség, hogy nem kapunk ülőhelyet. Az első-, és másodosztály közötti árrés gyakran jelentéktelen, a kényelmi szolgáltatások közötti különbség viszont hatalmas. Ebből adódóan a 'first class' jegyek fogynak el a leghamarabb. Állóhely bármennyi váltható, ez esetben a padlón ülve gyönyörködhetünk Kína szépségében.

4. Csakis útlevél és a vonatjegy felmutatásával léphetünk be a vonatállomásokra. Nem csak a reptéren, hanem itt is van biztonsági ellenőrzés, ezt időben mindenképp kalkuláljuk bele az utazásunkba.

5. Hálókocsis utazás alkalmával ne lepődjünk meg, ha az előttünk lakók nem húzták le, vagy nem cserélték le az ágyneműt.

6. Rendkívül fejlett a tömegközlekedés Kínában. Busszal, a pontos összeg megfizetése ellenében bárhova eljuthatunk, éjszakai járatokra azonban ne számítsunk: Sanghajban 22:30-kor megáll a metró is. Olcsó taxi viszont mindenhol elérhető!

7. Kínában nincs borravaló. Legyen taxi, étterem, hotel, mindenhol elfogadhatatlannak számít. Erőszakoskodni sem érdemes, még akkor sem, ha tökéletesen elégedettek vagyunk a szolgáltatással.

8. Meghívás esetén mindig az fizeti a számlát, aki meghívta a másikat - vice-versa. Minthogy pedig meghatározott időközönként étkeznek a helyi kínaiak, az asztalfoglalást is ennek megfelelően ütemezzük.

9. Készüljünk fel, hogy gyakorlatilag senki nem beszél angolul. Még a hotelekben sem, de a nyelvtani-, vagy társalgási füzetekkel is teljesen felesleges fáradoznunk. Inkább alapvető karaktereket jegyezzünk meg (pl. összetevők esetében), vagy töltsünk le egy alkalmazást, mely fordít nekünk a birodalom nyelvére.

10. Kínában NINCS Facebook, és a Google szolgáltatásai sem érhetők el. Használhatunk azonban VPN-t vagy válasszuk a szociális elszigetelődést.

11. Nem minden szálloda fogadhat külföldieket. Kínában törvény írja elő a külföldi állampolgárok regisztrációját, ezt nem minden hotel teheti meg. A foglaláskor keressünk olyan rubrikát, amelyben ez áll: "Only for citizens of mainland China" - és véletlenül se vegyünk ki szobát ezeken a helyeken.

12. Mindenhol találunk meleg vizet, vonatállomásokon, reptereken, parkokban és éttermekben is. Termosszal a kezünkben bármikor csinálhatunk egy finom teát, vagy tésztalevest magunknak.

+ 1. A kínai emberek nagyon szívélyesek. Ez azonban problémát jelenthet tájékozódáskor. Gyakran akkor is mutatják az utat nekünk, amikor fogalmuk sincs, pontosan merre van. Nem akarnak megszégyenülni, és nagyon segítőkészek. Mégis inkább egy térkép letöltését javasoljuk.