A világ 10 legszebb hídja

Az építészet jelentős szerepet játszik az életünkben, hisz vannak épületek, melyek olyan fontos szimbólumokká váltak, hogy nehezen tudunk nélkülük elképzelni egy-egy várost. Egyikünk sem szeretné Párizst az Eiffel-torony, vagy Barcelonát Sagrada Família nélkül. Hisz némely épületre a kilátás lélegzetelállító. Ez a cikk viszont a hidakról fog szólni. Most gondolkozz el, melyik volt az utolsó híd, ami elvarázsolt szépségével? A hidak általában könnyen megközelíthető épületek közé tartoznak, amelyeken sétálhatunk egy nagyot, de a legtöbbjén ezt az utat autóval is megtehetjük. Bár azért épülnek, hogy két pontot összekössenek, ez nem azt jelenti, hogy ami hasznos az unalmas is egyben. Épp ezért összegyűjtöttük a világ 10 legszebb hídját.

Millau-i völgyhíd, Franciaország

A Millau-i völgyhíd a Tarn folyónál, Dél-Franciaországban található. Egy brit építész, pontosabban Norman Foster neve áll a híd mögött. A legmagasabb hidak listáján, 343 méterével, büszkén foglalja el az első helyet. Hihetetlen, de ennek az óriásnak a megépítése csak 3 évet vett igénybe. Az építkezés 2001-ben kezdődött és 2004-ben nyitták meg a nagyközönség számára is. A völgyhíd a közlekedés fontos láncszeme, hiszen összeköti a Clermont-Ferrand-t Béziers az A75-ös autópályával. Ennek köszönhetően Millauban és a viadukt környékén felélénkült a turizmus.

Brooklyn híd, New York

A világ egyik legismertebb hídját, 13 évnyi építkezés után, 1883-ban fejezték be. Abban az időben a legnagyobb függőhídnak és a világ első acélkábeles hídjaként tartották számon. A híd tornyai, a nyugati féltekén a legmagasabbak közé tartoztak. Az East River fölött terül el és Manhattant köti össze Brooklynnal. Hossza eléri a 486 métert. Terveit pedig a német származású John Augustus Roebling készítette el. Már a megnyitása után, New York egyik jelképévé vált. 1964 óta a National Historical Landmark-ba sorolják be. Ezenkívül a legnagyobb maratonnak ad otthont, mégpedig a New York City Marathon-nak. A hatalmas érdeklődés miatt, csak akkor csatlakozhatunk, ha elérjük a kvalifikációs limitet, vagy ha kisorsolnak.

Ponte Vecchio, Firenze

A Ponte Vecchio, avagy az Öreg híd, amely Firenzében található és a legrégebbi hídnak számít Toszkánában. Nagyon gazdag törtélenemmel rendelkezik. A Római Birodalom ideje alatt a via Cassa út vezetett rajta keresztül. 1117-től egészen 1333-ig sértetlenül állt, de sajnos a folyó erős vizei megrongálták. Ezért Neri di Fioravante úgy döntött, hogy áthidalja az Arno folyót 3 elegáns boltívvel. A második világhábrú idején ez volt az egyetlen híd a városban, amit a németek nem tettek tönkre. A hidat a kezdetektől fogva rengeted kis üzlet veszi körül, ahol szuveníreket vásárolhatunk és gyönyörködhetünk a zöld folyó szépségében is.

Széchényi Lánchíd, Budapest

A “legnagyobb magyar” ezt az elnevezést kapta a magyar nemes, politikus, író és a nemzeti hős, aki kezdeményezte a Lánchíd megépítését, aki nem más, mint Széchényi István. A híd megépítésére felajánlotta éves bevételét. A Duna legismertebb hida és mint más városokban, ez is Budapest egyik jelképévé vált. A munkálatok 1839-ben kezdődtek és terveit az angol William Tierney Clark készítette el.

Sheikh Zayed híd, Abu Dhabi

Mint a hullámzó homokdűnék a sivatagban. Így néz ki a világ egyik legbonyolultabb hida. A feltűnően futurisztikus építmény, mintha a természet inspirációja lenne. Dinamikájához hozzátesz a világítás is, amely lágy színekben pompázik és végighalad az egész hídon, amely szimbolizálja az Egyesült Arab Emírségek energiáját és lényegét. Nevét az ország egyik elnökéről, Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan-ról kapta. Hossza eléri a 842 métert, A Maqtah csatornát és azt a szigetet köti össze, ahol Abu Dhabi fekszik. Zaha Hadid volt a tervezője és ma a Egyesült Arab Emírségek szimbólumá vált.

Python Bridge, Amszterdam

A Python Bridge, Pythonbrug avagy a High Bridge az egyik legrendkívülibb építmény Amszterdamban, de egész Európában is. A nevét nem hiába kapta, hiszen nem csak a formája, de színe is kígyóra emlékeztet. Sporenburg és Borneo szigeteket köti össze, kelet Docklands-ben, Amszterdamban. 2001-ben épült és egy évre rá megnyerte az International Footbridge Award díját. Az élénkpiros hidszerkezete eléri a 90 métert és Adriaana Geuze tervezte meg.

Golden Gate, San Francisco

Aki már ellátogatott San Franciscóba és nem fényképezkedett le Golden Gate-nél az olyan, mintha ott sem lett volna. A narancsvörös híd a San Franciscói-öböl fölé emelkedik. Színét a gyakori ködös idő miatt kapta, mivel így jobban látható. A San Francisco-félsziget északi csúcsán elterülő San Franciscót köti össze Marin megyével. Az építkezésről 1930-ban döntöttek, 1933-ban kezdődött el és 1938-ben nyitották meg a nagyközönség számára. Abban az időben a leghosszabb hídnak számított, hossza 2 737 méter. Az építkezés alatt hosszú és tragikus utat járt meg, mivel 11 halálos áldozatot követelt, legtöbbjük az állásról estek le. Joseph Strauss Baermann hídmérnöknek köszönhető a Golden Gate megépítése. A híd építésében hatalmas érdeme van Charles Ellisnek is, akit viszont Strauss még a kezdetekben elküldött, azt állítva, hogy csak lassítja a számításaival. Ellis annyira belevetette magát a projektbe, hogy pro bono folytatta a munkát. Élete során nem kapott elismerést, de halála után 2007-ben fontos elismerésben részesült a híd szerkezetének megépítésénél.

Húrok hídja, Jerulázsem

Modern konzolos ferdekábeles híd, amely Jeruzsálemben található. Stílusának köszönhetően gyakran nevezik “Dávid király hárfájának”, “Vitorlának” vagy “Begörbült karomnak.” Legismerteb neve mégis a Chords Bridge – tehát a Húrok hídja. Alkotója a spanyol építészmérnök Santiago Calatrava. A híd költségei elérték a 73 millió dollárt. Ma hála a magasságának, ami eléri a 118 métert, egyértelműen dominál a városban. A híd egy építészeti hangszer, amely 66 fehér acél drótkötelet foglal magába. 2008-ban került sor a megnyitóra a villamosok számára 2011-ben nyitották meg.

Sóhajok hídja, Velence

Képzeljék el, hogy halálra vannak ítélve és az utolsó amit látni fognak az Velence. Ez a sors várt a 19. századi rabokra, akik a Sóhajok hídján tették meg utolsó lépéseiket, amely szomszédos a Szent Márk térrel és összeköti a Dózse-palotát a börtönnel. Így keletkezett a neve is. A zárt híd fehér mészkőből és ablaikain kőből készült rácsok vannak. Antonio Contino tervezte meg és 1600-ban lett kész. Helyi legenda szerint, azok a párok akik a Sóhajok hídján, napnyugtakor a Szent Márk bazilika harangszóira megcsókolják egymást, azoknak örök szerelemben és boldogságban lesz részük.

Kikötő híd, Sydney

Ezt a hatalmas acélszerkezet 4 masszív gránitoszlop tartja. A híd a North Shore városrészt köti össze a CBD-vel, a központi üzleti negyeddel. A híd teljes hossza eléri az 1149 métert. A legmagasabb pontja 134 méterrel a tengerszint felett található és a híd ívja eléri az 503 métert. Tervezője a vasúti építő John Bradfield. Építése 1924-ben kezdődött és 1932-ben fejeződött be, tehát összesen 8 évig tartott. Az ausztrálok a híd alakjának köszönhetően, gyakran nevezik “Coat hanger”-nek, vagyis “Vállfának”.

Legfrissebb