A Norwegian norvég fapados légitársaság azt tervezi, hogy Buenos Airesből közvetlen járatot indít Szingapúrba. A hatalmas távolság miatt egy technikai megállóra azért szükség lesz az Ausztrál nyugati oldalán lévő Perthben – írja a The West Australian.
Ez lesz az első olyan menetrend szerinti járat, amely az Antarktisz felett halad el.Buenos Aires és Perth nagyjából azonos szélességi körön fekszenek (kettejük közt az eltérés durván 2 és fél fok). A legrövidebb távolság azonban nem a szélességi kör mentén haladva mérhető közöttük, hanem az Antarktisz felett. A repülési idő így 15 óra alatt lenne.
Mivel a Föld felszíne nem síkba fejthető felület, az alakzatokat (távolságok, szögek, területek) nem lehet torzítás nélkül síkban ábrázolni. A jelenleg általában használt Mercator-vetület egy hengeres térképészeti vetület, melynek hátránya a nagyarányú méret- és alaktorzítás, ami az egyenlítőtől távolodva a sarkok felé egyre nagyobb mértékű. Az ilyen térképeken például a Buenos Aires és Perth közötti legrövidebb útvonal görbének látszik, holott az a valóságban egyenes.
Jelenleg a legdélebbi útvonal a Buenos Airesből Aucklandbe, illetve a Santiago de Chiléből Sydneybe repülő járatoké. Ezek ugyan megközelítik az Antarktiszt, de nem repülnek el felette.
A Norwegian argentin leányvállalata már megkapta az engedélyt a Buenos Aires-Perth útvonalra, a szingapúri engedély pedig folyamatban van. Az útvonalat az Airbus A350-ese, valamint a Boeing 787-ese és 777-ese is képes repülni. A Norwegian jelenleg 787-eseket üzemeltet, és 18 további rendelése van erre a típusra.
Minek érte egy vagyont fizetni?
Az ausztrál Qantas légitársaság már most is üzemeltet charter járatokat az Antarktisz felett az érdeklődő turistáknak – írja a One Mile at a Time. A repülési idő körülbelül 12 órás, aminek jelentős részében a déli kontinensben lehet felülről gyönyörködni. A Norwegian utasai ezt a látvány ingyen kapják majd a fapados jegyükhöz.